copyright 1998-2018 by Mark Verboom

Edsås (S)

Geen WLAN punten

Vrijdag 20 juli 2007

Vanmorgen was het goed weer. Eerst even ontbijten, douchen en niet de tent opbreken. We blijven hier namelijk nog een nacht staan. Vanmorgen onderweg naar Göteborg. Daar gaan we een rondvaart door de haven doen en als er nog tijd over is naar Liseberg. We zijn met Arno z'n Elise gegaan en die hebben we parkeerd in een garage. Maar gelijk ons kleingeld in de automaat gegooid en een kaartje genomen tot 15:38. Daarna naar het vertrek punt gelopen en daar geprobeerd bij de kaartjes automaat een kaartje te halen.

Maar helaas bleek de automaat kapot te zijn. En het loket was ook dicht! Terug om 11:45. Dus dat wordt wachten :(

In iedergeval in de omgeving nog een interessant gebouw gevonden. De architect heeft blijkbaar zijn inspiratie uit de scheepvaart gehaald.

Eindelijk hebben we dan een kaartje bemachtigd voor de rondvaart na een tijd in de rij te hebben gestaan.

En we hebben gelijk de gedramatiseerde tour erbij genomen.

Onze boot lag al klaar.

Na ongeveer een half uur varen door de haven kwamen we uit bij Nya Älvsborgs Fästing (een fort op een eiland).

Vanaf de boot was al duidelijk te zien wie ons de tour zou gaan geven :).

De tour werd gegeven door 3 acteurs. Wij zaten in het groepje met Engelstalige touristen (5 man in totaal). Iedereen wordt behandeld als een gevangene, aangezien het fort als gevangenis is gebruikt. Als eerste kregen we een verhaal van de weduwe van de pastoor.

In de kerk kregen we uitgelegd hoe het leven van de gevangenen verliep in die tijd. Na de weduwe was het tijd aan de commandant om iets uit te leggen over de bouw van het fort.

Grappig detail was dat het eiland wat voor het fort ligt origineel opgeblazen had moeten worden. Maar zoals op de foto te zien is, is dat niet gebeurd.

Als laatste kregen we een verhaaltje van de "model gevangene". Hij deed zijn verhaal in een van de gevangenissen.

In een vertrek ernaast hangt een schilderij met een impressie hoe het er in die tijd aan toe ging in het gevang.

In de muren zijn nog kanonkogels te zien.

Het fort heeft overigens zeer brede muren, het is vrij solide gebouwd.

En er staan ook nog een aantal kanonnen.

Na nog wat te hebben rondgelopen zijn we terug gegaan aan de steiger om te wachten op de boot terug. Daar zagen we op een gegeven moment een aantal zeeottertjes voorbij komen.

Al met al was het al erg laat geworden. Dus we zijn eerst terug gegaan naar de auto. Daar waren we om 15:36, dus net op tijd. Daar eerst even wat gegeten, want we hebben natuurlijk helemaal geen lunch gehad. Besloten na de lunch om maar terug te rijden. Eerst nog even langs de Maxi ICA om avondeten te halen en inkopen te doen om mee naar huis te nemen.

Aangekomen op de camping eerst avond eten gemaakt. Rijst met Thaise saus en kip.

's Avonds nog even stukje van een serie gekeken en optijd gaan slapen.