copyright 1998-2018 by Mark Verboom

Ga terug naar Info

Vakantie in Scandinavië

Vorige dag - Volgende dag

Meselefors (S) naar Jokkmokk (S)

Woensdag 27 juli 2005

Vanmorgen wat later wakker, iets van 07:30. Helaas was het 's nachts gaan regenen (zo rond 04:15). Wat goed opvalt nu, is dat het vrijwel niet donker wordt. In een hut merk je dat niet zo goed, maar in een tent wel. Als je 's nachts een keer wakker wordt gok je al snel dat het ochtend is omdat het licht is :).

Eerst maar even gegeten en gedouched. Daarna de tenten afbreken. Aangezien alles natuurlijk nat is, is dat een wat irritant klusje. Eerst alle losse spullen uit de tent. Daarna de binnentent loshalen en opbergen. Dan kan het grondzeil eruit en in een zak. En als laatste de tent een beetje droogmaken met een doekje en dan in een vuilniszak.

Zo rond 09:00 reden we weg van de camping, maar we moesten nog wel even poseren op een foto voor de eigenaren :).
Gelukkig hield de regen vrij snel op.

Op een gegeven moment kwamen we een mooi ruime parkeerplaats tegen om de tenten en het grondzeil even te laten drogen, zodat we alles weer op de normale plaats konden opbergen.

Daarna weer snel onderweg, hoop mooie plekjes tegengekomen.

Een hoop van de wegen beginnen nu wel wat meer hobbels te vertonen. Hieronder twee filmpjes, de linker van een normale asfalt weg, de rechter van een gravelweg.

Tegen half een even gestopt op een parkeerplaats om te lunchen. Mooie plek, alleen vergeven van de muggen. Gelukkig werkt de wierrook daar erg goed tegen.

Helaas begon het daarna alweer te regenen.

Ook zijn we de eerste borden tegengekomen met waarschuwingen voor rendieren. En jawel, vrij snel daarna kwamen we ze ook tegen.

Zo richting 16:30 zijn we onze eerst mijlpaal tegen gekomen: de poolcirkel (let even op de twee gele "stipjes" rechtsonder in de foto).

De grens met de poolcirkel die wij zijn tegengekomen zit op de 45 net onder Jokkmokk.
Nog even de "bewijsvoering" (helaas wilde de camera niet beiden in focus nemen, dus maar even twee foto's):

Na de grens met de poolcirkel zijn we naar Jokkmokk gereden. Daar hebben we eerst even boodschappen gedaan voor avondeten, ontbijt en lunch.
Net buiten Jokkmokk hebben we een camping genomen. De eigenaar van de camping kwam overigens uit Den Haag. En we bleken niet de enige Nederlanders te zijn op de camping. Net nadat we de tenten hadden opgezet begon het jammer genoeg alweer te regenen. Eerst even eten gekookt en gegeten. Daarna de route gepland voor de volgende dag. Toen even afgewacht tot de regen iets minder werd, afgewassen, tandengepoetst en de tenten in. Het was weliswaar nog wel erg vroeg, maar buiten was weinig meer te beleven in dat weer.