copyright 1998-2018 by Mark Verboom

Ga terug naar Info

Vakantie in Scandinavië

Vorige dag - Volgende dag

Göteborg (S) naar Kil (S)

Gevonden WLAN punten

Zondag 1 juli 2007

Vanmorgen ging om 06:30 de wekker. Eerst even douchen en daarna ontbijten. Zoals gewoonlijk weer goed geregeld met keuze uit van alles en nog wat.
Eerst even alles opruimen in de hut en daarna aan dek om te kijken hoe het schip de haven binnen vaart. Natuurlijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om even wat foto's te schieten met mijn nieuwe lens.

Gelukkig paste ook deze keer het schip weer onder de brug door.

Eenmaal aangekomen in de haven konden we van het schip af. Na een alcohol controle was het tijd om te gaan rijden. Het weer was goed, dus we hebben gelijk de dakjes eraf gehaald.

Snel buiten Göteborg even getankd. Zo rond 12:00 hebben we een tussenstop gemaakt om te luchen. Nog steeds prima weer, dus lekker buiten kunnen zitten.

Na de lunch zijn we doorgereden naar Håverut. Daar is een interessante constructie te bewonderen. Twee meren zijn met elkaar verbonden door een constructie van 3 sluizen en een aquaduct. Daarnaast is er een aftapping die vroeger gebruikt werd voor het voeden van de waterkracht centrale. Als laatste kwam men op het idee om ook nog de trainrails over het geheel heen te leggen.

Er is ook nog een soort bypass om water uit het hoogst gelegen meer met grotere capaciteit te kunnen afvoeren. Helaas is deze alleen in de ochtend een keer actief, dus we hebben het niet live kunnen zien.

Op het moment dat wij er waren was er wel een jacht wat van het hoog naar het laag gelegen meer moest. Dat was wel erg leuk om te zien.

Zoals te zien is zijn de hoogte verschllen aanzienlijk. Overigens gaat het open zetten van de sluizen met enig water geweld gepaard.

Na vertrek bij de sluizen zijn we op een geweldig stukje weg uitgekomen. Het begon met een bord waarbij auto's met aanhangers niet door mogen rijden. Geweldig hoogte verschillen, scherpe bochten en een maximum snelheid van 70km/u (meer dan voldoende voor wat plezier).

Hierna zijn we doorgereden richting Kil. Onderweg nog even een tussenstop gemaakt bij een supermarkt om spullen in te slaan.
Zowaar moesten we vandaag al een keer stoppen voor een spoorwegovergang. En deze keer dus wel een echte trein! :)

Aangekomen in Kil hebben we op de lokale camping daar gekozen om een hutje te nemen. Het weer ziet er vrij onvoorspelbaar uit.

Eerst even eten gekookt en geprobeerd of we TV aan de praat konden krijgen op mijn notebook. Zowaar blijkt de goedkope DVB-T USB ontvanger prima te werken en konden we diverse zenders ontvangen. Gelukkig was daarop het weerbericht ook te vinden (18:00 op SVT-2).

Het lijkt erop dat er vanuit het zuiden nogal een berg regen gaat komen. We hebben de route voor morgen zo gemaakt dat we dus nog meer naar het noorden gaan om de regen te ontlopen.

's Avonds nog even een stukje gewandeld, mooie omgeving en mooie zons ondergang bij het meer.