copyright 1998-2018 by Mark Verboom

Ga terug naar Info

Vakantie in Scandinavië

Vorige dag - Volgende dag

Jokkmokk (S) naar Boden (S)

Gevonden WLAN punten

Dinsdag 10 juli 2007

Afgelopen nacht was niet erg tof. Allerlei gasten op de camping bleven tot erg laat herrie maken, het had geregend en voor het hele (afgelegen) tenten terrein zijn 2 gecombineerde douches/wc's. Niet echt handig met ongeveer 20 man. Het is niet een camping die wij zouden aanraden om nog een keer heen te gaan.

Redelijk vroeg in de ochtend stopte het ineens met regenen. Arno maar wakker gemaakt en de tenten ingepakt. We hebben tenminste alles nu droog in de auto's gekregen.

's Ochtends bij het Lappen (Sami) museum geweest. Erg interessant om te zien, kledendracht, leefstijl en hoe alles is veranderd door de jaren heen. Na het museum koers gezet naar Luleå. Daarbij zijn we rond 11:00 de poolcirkel weer gekruisd.

Even na 12:00 een stop gemaakt om te lunchen. Helemaal vergeten eerder te schrijven, we hebben een vreemd soort bruin brood meegenomen. Het lijkt op het eerste gezicht normaal, maar er zit een vage ontbijtkoek achtige smaak aan.

Zo 13:30 zijn we aangekomen in Gammelstad.

Dat is de locatie waar Luleå zich eerst bevond. Aangezien Scandinavië nog steeds omhoog komt is Luleå meer verplaatst naar de kust (het is tenslotte een havenstad). Het leuke van Gammelstad is dat het centrum niet is veranderd de afgelopen tijd. Alles is nog in originele staat.

We zijn ook nog even de kerk in geweest. Ook die zag er erg mooi uit van binnen.

Grappig om te zien dat er in Zweden nog op een normale manier snelheidsbeperkende maatregelen genomen kunnen worden. In Nederland zou zo'n constructie waarschijnlijk nog niet eens 1 dag overleven.

Na Gammelstad zijn we doorgereden naar Luleå naar de camping daar, First Camp. Na daar ingechecked te hebben, zijn we het terrein op gereden. Zo mogelijk is deze camping NOG erger als die van vanmorgen. Camperen met een tent moet je daar in de bosjes doen of op een miniatuur grasveldje met een toegangsweg waar ik met m'n starlet nog moeite zou hebben om overheen te komen. Dus we zijn terug gegaan naar de receptie en hebben ons geld terug gehaald. Voor mensen die willen camperen in een tent is dit GEEN aanrader!

We zijn toen terug gereden naar Boden en hebben daar op de camping onze tent opgezet. Die stonden zo rond 16:45.

Daarna als de donder weer naar Luleå terug gereden. Waarom? Nou:

Aangezien de film om 18:00 zou draaien was het even haasten. Maar erg de moeite waard. Transformers is echt wel een aanrader :).

Na de film moesten we nog steeds eten. Maar eigenlijk hadden we geen zin meer om nog iets te gaan koken. Op de weg terug naar Boden kwamen we langs een Mac Donalds. Daar dus maar even een maaltijdsalade genomen.

Terug bij de camping maar gelijk gaan slapen, aangezien daar de afgelopen nacht weinig van terrecht was gekomen.